اهمیت داده: ۵ دلیل برتر

Data Engineering Career? The rising availability of Data Engineer Careers

 

چرا داده مهم است؟ درباره اهمیت داده در دنیای امروز بیاموزید.

در عصر امروز، یکی از بخش های جدایی ناپذیر از هدایت یک سازمان موفق، جمع آوری داده‌هایی است که می‌توانند تحلیل شوند تا بینش‌های بیشتری در مورد کسب و کار و مشتریان آن بدست آید. بسیاری از بزرگترین شرکت‌های جهان، مانند آمازون، گوگل و نتفلیکس، به طور تاریخی از داده‌ها برای مقاصد تجاری بهره‌برداری کرده‌اند. با این حال، پیشرفت‌ها در زمینه‌هایی مانند پردازش داده و تجسم داده نشان‌دهنده اهمیت داده‌ها بوده و بهره ‌برداری از مزایای داده‌های کلان (Big Data)  را برای همه در دسترس‌تر کرده است.

 

"اما اگر داده‌های کافی نداشته باشیم چطور؟" شما دارید. داده‌های تولید شده به طور نمایی در حال افزایش است. برخی آمارها نشان می‌دهند که ما به طور جمعی روزانه حدود 2.5 کوینتیلیون بایت داده تولید می‌کنیم. به عبارت دیگر، داده‌ها به شدت در دسترس رهبران کسب و کار قرار دارند برای کسانی که مایل به استخراج آن هستند. مسئله نگران‌ کننده ‌تر این است که چه داده‌ای ارزش استخراج دارد و چه داده‌ای ندارد، زیرا مقدار زیادی در حال تولید است.

 

با این حال، داده‌ها یک دارایی ارزشمند برای کسب و کارها در قرن ۲۱ هستند. در سال 2006، کلايو همبی - یک ریاضیدان بریتانیایی - عبارت "داده‌ها نفت جدید هستند" را درباره در دسترس بودن هر دو منبع ابداع کرد: نه نفت و نه داده‌ها در حالت خام خود ارزشمند نیستند؛ بلکه، ارزش زمانی به دست می‌آید که به سرعت، به طور کامل، دقیق جمع‌آوری شده و به داده‌های مرتبط دیگر متصل شوند.

 

در این مقاله، ما پنج حوزه وسیع را پوشش خواهیم داد که به طور قابل توجهی اهمیت داده‌ها را افزایش می‌دهند. این پنج حوزه (بدون ترتیب خاصی از اهمیت) عبارتند از: ۱) تصمیم‌گیری، ۲) حل مسئله، ۳) درک، ۴) بهبود فرآیندها و ۵) درک مشتریان.

 

DATA

 

#1 برای تصمیم ‌گیری آگاهانه

با در دسترس بودن اطلاعات به‌روز، رهبران می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد جهت‌گیری شرکت خود بگیرند. این به این دلیل است که داده‌ها معادل دانش هستند. بنابراین، داشتن داده‌های خوب به عنوان شواهد یا توجیه غیرقابل انکاری برای یک تصمیم عمل می‌کند – این به رهبران اجازه می‌دهد بگویند: "ما x را به خاطر y انجام داده‌ایم." در واقع، داده‌های خوب به خودی خود قانع‌کننده هستند.

 

راه‌های دیگر شامل شواهد تجربی، فرضیات و مشاهدات انتزاعی ممکن است آسان‌تر به نظر برسند، اما در نتیجه ممکن است به هدر رفتن منابع منجر شوند. روزهایی که فرضیات و احساسات درونی کشتی را هدایت می‌کردند، گذشته است. استفاده از داده‌ها به رهبران این امکان را می‌دهد که تصمیمات کم ‌ریسک‌ تری بر اساس حقایق ارائه ‌شده توسط داده‌ها بگیرند.

 

#2 برای حل مسئله

زمانی که فروش کاهش می‌یابد یا یک محصول شکست می‌خورد، چگونه علت شکست را کشف می‌کنید؟ داده‌ها به سازمان‌ها این امکان را می‌دهند که سلامت فرآیندهای تجاری و سیستم‌های اساسی مختلف را پیگیری و بررسی کنند. کمکی که این به کسب‌وکارها می‌کند دو جنبه دارد: 1) نگاه به گذشته و 2) پیش‌بینی.

 

در نگاه به گذشته، کسب‌وکارها می‌توانند داده‌ها را بررسی کنند تا مراحل شکست عملکرد را کشف کنند. با درک بهتر از جایی که فرآیندها یا سیستم‌ها شکست می‌خورند، سازمان‌ها می‌توانند راه‌حل‌هایی برای بهبود این مراحل پیاده‌سازی کنند. در پیش‌بینی، از آنجا که داده‌ها به سازمان‌ها اجازه می‌دهند سلامت سیستم‌ها و فرآیندهای مختلف را نظارت کنند، سازمان‌ها می‌توانند به ‌طور مؤثری نظارت بر کیفیت را اعمال کنند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که به چالش‌ها قبل از اینکه به یک مشکل بزرگ تبدیل شوند، پاسخ دهند.

 

شما می‌توانید از ابزارهای مختلف برای حل مشکلات دنیای واقعی استفاده کنید و اهمیت داده‌ها در انعطاف ‌پذیری رویکردهایی که می‌توانید اتخاذ کنید، مشاهده می‌شود.

 

#3 برای درک بهتر 

برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک در آینده، درک خوبی از موقعیت شما حیاتی است. رهبران کسب ‌وکار باید درک کنند که هر جنبه از کسب‌ وکار در مقابل اهداف و معیارهای کلیدی چگونه عمل می‌کند. داده‌ها برای به دست آوردن بینش دقیق در مورد عملکرد مهم هستند. صنعتی که به عنوان یک مثال عالی از این موضوع عمل می‌کند، صنعت ورزش است.

 

فیلم معروف، Moneyball، نشان می‌دهد که چگونه یک تیم ورزشی ورشکسته به نام Oakland Athletics می‌تواند بر مشکلات غلبه کند زمانی که مربی، بیلی بین، تصمیم می‌گیرد که یک تحلیل ‌گر را استخدام کند تا تصمیمات مطلعانه ‌ای در مورد بازیکنانی که عملکرد تیم را بهبود می‌بخشند، اتخاذ کند.

 

این استفاده از داده‌ها منجر به کسب ۲۰ پیروزی متوالی برای تیم در سال ۲۰۰۲ شد. اکنون، هیچ تیم ورزشی حرفه ‌ای نیست که از داده‌ها برای حمایت و بهبود عملکرد خود در میدان استفاده نکرده باشد.

 

#4 برای بهبود فرآیندها 

داده‌ها به رهبران کسب‌ وکار کمک می‌کند که فرآیندها را بهتر درک کرده و بهبود بخشند که تعداد منابع هدر رفته را کاهش می‌دهد. با تحلیل داده و استفاده از تجزیه و تحلیل فرآیندهای کسب‌ وکار، رهبران می‌توانند تصویری از بالا به پایین داشته باشند که می‌تواند نقاط ضعف، موانع یا مشکلات در فرآیندها را برجسته کند و در عین حال در ساده‌سازی فرآیندهای با کارکرد بالا کمک کند.

 

این دانش می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند تا محصولات خود را سریع ‌تر و ارزان ‌تر به دست مشتریان برسانند.

 

#5 برای درک رفتار

در مرکز هر کسب‌ وکار موفق، اشتیاق عمیقی برای درک و برآورده کردن نیازهای مشتری وجود دارد. اگر مشتریان بالقوه و موجود بخواهند به یک کسب ‌وکار اعتماد کنند که به منافع آنها اهمیت می‌دهد، آن کسب‌ وکار باید نیازهای آنها را بشناسد، درک کند و برآورده کند. تحلیل مشتری یک کسب ‌وکار بزرگ است و شرکت‌ها زمان و هزینه زیادی را صرف درک مخاطبان خود می‌کنند.

 

با دسترسی به داده‌ها (یعنی داده‌های جمعیتی، جغرافیایی، رفتاری)، کسب‌وکارها می‌توانند درک بهتری از مشتریانی که به آنها خدمت می‌کنند، ایجاد کرده و نیازهای مخاطبان خاص خود را شناسایی کنند. به عنوان مثال، یک کسب‌وکار ممکن است روندهای مختلفی در رفتار مشتری، مانند ریزش مشتری، را تحلیل کرده و برخی محصولات را بهبود بخشد یا تصمیم بگیرد که نیاز به تغییر است.

 

جمع‌بندی

هیچ شکی در مورد اهمیت داده‌ها در عصر مدرن کسب‌ وکار وجود ندارد: این یک دارایی حیاتی است. سازمان‌ها باید اطمینان حاصل کنند که از نظر داده‌ها آگاه هستند تا بتوانند رقابتی باقی بمانند و بر رقبای خود برتری پیدا کنند.

 

برای استخراج ارزش از داده‌ها، رهبران و کارمندان باید مهارت‌های پایه ‌ای داده را داشته باشند که به آنها این امکان را می‌دهد که داده‌ها را به طور کامل و دقیق جمع‌ آوری کنند و در عین حال اطمینان حاصل کنند که این داده‌ها به دیگر داده‌های مرتبط متصل است. این دانش ممکن است نیاز به پذیرش ابزارهایی مانند Power BI داشته باشد.

 

منبع: https://www.datacamp.com/blog/importance-of-data-5-top-reasons

 

مدیر وبلاگ: هلیا خدابخش

دیتاتو مدیریت داده‌های کسب‌وکار را هوشمندانه و بصورت خودکار انجام می‌دهد، با دیتاتو در ارتباط باشید.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده