یک KPI خوب چه ویژگیهایی دارد؟
برای به دست آوردن بینشهای پرمعنا و پشتیبانی از تصمیمگیری مبتنی بر داده، شناسایی و تعریف KPIهای مناسب بسیار مهم است. پس، چه چیزی یک KPI را خوب میکند؟ در اینجا چند نکته وجود دارد.
سازگاری با کسب وکار: KPIها باید با استراتژی کلی و نتایج کسب وکار شما هم راستا باشند. مثلاً فرض کنید هدف کسب وکار شما افزایش ۲۰٪ درآمد تکراری ماهانه (MRR) تا پایان سال مالی است (یک KPI سطح بالا). اگر شما در تیم فروش هستید، KPI شما ممکن است افزایش سرنخ های ورودی (Inbound leads) به میزان ۵۰٪ تا پایان سه ماهه سوم باشد (یک KPI سطح پایین). شاخص عملکرد شما به هدف کلی کسب وکار کمک میکند، زیرا سرنخ های جدید = پتانسیل درآمد.
قابل اجرا: KPIها باید قابل اجرا باشند. وقتی KPI خود را تعیین کردید، باید مراحل لازم برای رسیدن به هدف و معیارهایی که در طول این مسیراندازه گیری خواهید کرد را مشخص کنید. KPI چه فایدهای دارد اگر راهی برای رسیدن به آن نداشته باشید؟ اگر هدف شما افزایش سرنخ های ورودی است، باید برنامه ای برای این کار داشته باشید. مثل انتقال بیشتر مشتریان احتمالی از مرحله MQL به SQL. مراحل قابل اجرا شما را برای رسیدن به موفقیت در KPIهایتان آماده میکنند. همچنین باید توجه داشته باشید که KPIها نباید سوالات اضافی ایجاد کنند، بلکه باید الهام بخش آن اقدام باشند.
واقع گرایانه: KPIها باید واقع گرایانه باشند. بهتر است از کارهای کوچک شروع کنید. KPIهای بزرگ و بلندپروازانه هرچند که روی کاغذ خوب به نظر برسند اما اگر از همان ابتدا واقع گرایانه نباشند، به نفع شما یا تیمتان نخواهند بود.
قابل اندازهگیری: KPIها باید قابل اندازهگیری باشند. وقتی KPIها را تعیین میکنید، از خود بپرسید: چه چیزی را میخواهید به دست آورید؟ نتیجه نهایی مطلوب چیست؟ زمانبندی چه خواهد بود؟ فراموش نکنید که اضافه کنید: چگونه میخواهم KPIهایم را اندازهگیری کنم؟ اغلب یک BI یا ابزار تحلیلی، بهترین راه برای سنجش پیشرفت شما در مقابل KPIها است. به این ترتیب میتوانید یک معیار (مثل سرنخ ها) بسازید و به راحتی و به سرعت پیشرفتتان را در تجسم داده ببینید.
چطور یک KPI خوب تنظیم کنیم؟
حالا که تعریف KPI را داریم، بیایید به اصول تنظیم KPI ها نگاهی بیندازیم. شما میتوانید از KPI های شناخته شده در صنعت الهام بگیرید، ولی KPI هایی که تنظیم میکنید باید خاص کسب وکار و اهداف شما باشند.
بیایید یک مثال از یک KPI بد و یک KPI خوب را بررسی کنیم.
این یک مثال از یک KPI بد است: امسال پول زیادی در بیاورید.
چرا این یک KPI بد است؟ اول از همه، این جمله بسیار مبهم است. "پول زیاد" یعنی ۱۰ هزار دلار یا ۱ میلیون دلار؟ اگر مقدار مشخصی که به دنبال آن هستید نداشته باشید، هیچ اقدام مشخصی نمیتوانید به KPI خود نسبت دهید، هیچ "دستگاه هدفگذاری" (یعنی مقدار مشخص) برای دانستن اینکه به هدف خود رسیدهاید وجود ندارد و هیچ معیاری برای نسبت دادن به آن وجود ندارد تا بتوانید پیشرفت خود را بسنجید.
از طرف دیگر، اینجا یک مثال از یک KPI خوب است: افزایش درآمد ماهیانه تکراری به میزان ۲۵ هزار دلار در این ماه.
چرا این یک شاخص عملکرد خوب است؟ این KPI در چندین جنبه مشخص است: مقدار دلاری و زمانبندی که امیدوارید به آن برسید را مشخص میکند. با یک KPI دقیق مانند این، شما یک معیار مرتبط (MRR) دارید که میتوانید آن را درمورد پیشرفت خود بسنجید و میتوانید بر روی اقدام(های) مشخصی که میخواهید برای دستیابی به KPI خود انجام دهید، تمرکز کنید، مانند دنبال کردن MRR برای مشتریان موجود.
مهم است که به یاد داشته باشید که KPI ها یک نوع ارتباط هستند. وقتی یک KPI مینویسید، به یاد داشته باشید که قوانین اولیه ارتباط را رعایت کنید: مطمئن شوید که مختصر، واضح و مرتبط است.
بهترین راه برای اندازهگیری KPI ها چیست؟
شاید از خودتون بپرسید: "چطور میتونم KPI های شرکتمو اندازهگیری کنم؟" خب، بهترین راه برای این کار استفاده از چارچوب SMART هست.
چارچوب SMART چیست؟
SMART به پنج نیازی اشاره دارد که KPIهای شما باید داشته باشند تا خوب باشند. این یک اختصار برای خاص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، مرتبط و زمانبندی است.
Specific, Measure, Attainable, Relevant, and Timeframe
بیایید این ها را به سوالات خاصی که باید به آنها پاسخ دهید تقسیم کنیم:
آیا هدف شما خاص است؟ KPI باید یک حوزه تمرکز واضح و مشخص داشته باشد. باید به طور مستقیم به یک جنبه خاص از عملیات شما، مانند فروش، رضایت مشتری یا ترافیک وبسایت بپردازد.
آیا میتوانید پیشرفت به سمت هدف خود را اندازهگیری کنید؟ KPI باید با استفاده از دادههای عینی، مانند درصدها، قابل اندازهگیری باشد.
آیا هدف به طور واقعبینانه قابل دستیابی است؟ KPI باید پارامتری باشد که میدانید میتوانید به طور واقعبینانه در یک بازه زمانی مشخص به آن برسید. به دنبال اعداد غیرممکن نروید.
هدف چقدر برای سازمان شما مرتبط است؟ KPI باید به طور مستقیم با اهداف کسب وکار شما همسو باشد و حوزهای را منعکس کند که برای موفقیت شما حیاتی است.
بازه زمانی برای دستیابی به این هدف چیست؟ آیا برای یک ماه، یک فصل یا یک سال است؟ تعیین یک بازه زمانی برای KPI شما میتواند به شما کمک کند تا مقایسههایی بین دورهها انجام دهید، که این امکان را برای شما فراهم میکند تا عملکرد و رشد خود را پیگیری کنید.
اگر میخواهید KPI خود را در چارچوب SMART گسترش دهید، میتوانید با افزودن ارزیابی و ارزیابی مجدد به مراحل اندازهگیری خود آن را به صورت SMARTER گشترش دهید. KPI ها نباید برای یک بار و همیشگی باشند، به طور مداوم آنها را ارزیابی کنید تا اطمینان حاصل کنید که قابل دستیابی و در مسیر هستند.
منبع: https://www.klipfolio.com/resources/articles/what-is-a-key-performance-indicator
مدیر وبلاگ: هلیا خدابخش
دیتاتو مدیریت دادههای کسبوکار را هوشمندانه و بصورت خودکار انجام میدهد، با دیتاتو در ارتباط باشید.