KPI چی هست؟
KPI مخفف شاخص کلیدی عملکرد، یک معیار قابل اندازهگیری که برای پیگیری پیشرفت به سمت یک هدف تجاری خاص استفاده میشود. KPIها به کسب و کارها کمک میکنند تا اهداف (هدفها) تعیین کنند، پیشرفت رو زیر نظر بگیرند (نقاط عطف) و زمینههای بهبود رو شناسایی کنند.
با تحلیل KPIها، شرکتها میتونن تصمیمگیریهای مبتنی بر داده انجام بدهند تا عملکرد رو بهینه کنند و به اهداف استراتژیک برسند.
KPIها به تیمها هدفهایی میدهند که به سمت شان حرکت کنند، نقاط عطفی برای اندازهگیری پیشرفت شان ارائه میدهند و همچنین بینشهایی برای کمک به تصمیمگیری در کل سازمان. با زیر نظر گرفتن KPIها، سازمانها میتونن نقاط قوت و ضعف رو شناسایی کنند، تصمیمهای مبتنی بر داده بگیرند و اقداماتی برای بهینهسازی عملکرد انجام بدهند.
مثالی از KPI
به زبان ساده، شاخصهای کلیدی عملکرد ،هدفی هستند که شما برای رسیدن به آن تلاش میکنید. برای سادگی، بیایید به این مثال نگاه کنیم: شما یک غرفه سیب دارید و برای اینکه در این ماه سود کنید، باید ۱۰۰۰ سیب بفروشید.
بنابراین، KPI خود را تعیین میکنید: فروش ۱۰۰۰ سیب در این ماه. حالا فرقی نمیکند که 250 سیب در هفته بفروشید یا همه ۱۰۰۰ تا را در سه روز اول بفروشید، KPI شما رسیدن به این عدد ۱۰۰۰ است. وقتی هفته دوم سپتامبر است و شما ۵۵0 سیب فروختهاید، میتوانید به KPI خود نگاه کنید و بدانید که در مسیر رسیدن به هدف خود هستید.
در کسبوکارها، شاخصهای کلیدی عملکرد میتوانند یا سطح بالا باشند یا به یک بخش یا فرد خاص بپردازند. KPI های سطح بالا معمولاً به عملکرد کل کسبوکار شما نگاه میکنند، مثل اینکه در این سال مالی به درآمد سالانه ۱ میلیون دلار برسید. وقتی به فرآیندهایی که مختص بخشها، تیمها یا افراد هستند نگاه میکنید، آنها KPI های سطح پایین هستند.
مزایای KPI ها چیست؟
مزایای پیادهسازی KPI ها بسیار زیاد و کاملاً مستند هستند. این موارد شامل افزایش مشارکت کارکنان، همراستا کردن تیم شما با مأموریت سازمان و بهبود پاسخگویی میباشد.
علاوه بر پیگیری و کنترل عملکرد، KPI ها میتوانند به کسبوکار شما مزایای زیر را بدهند:
بهبود تعامل کارکنان
ما قبلاً به این موضوع اشاره کردیم، اما ارزشش را دارد که دوباره به آن اشاره کنیم: KPIها کارکنان را به سمت یک هدف مشترک متحد میکنند. تعامل کارکنان، موضوعی که بسیاری از سازمانها با آن دست و پنجه نرم میکنند، میتواند به طور مستقیم بر سودآوری شما تأثیر بگذارد. اما KPIها میتوانند کمک کنند. این شاخصها، چه فردی و چه سازمانی، مکانیزمی مفید برای اندازهگیری عملکرد هستند که ارتباط مستقیمی با تعامل کارکنان دارد.
در واقع، سازمانهایی که نیروی کار متعهد دارند، تعامل مشتری، بهره وری و ۲۱٪ سودآوری بیشتری را تجربه میکنند. از طرف دیگر، کارکنان بیعلاقه به همان مشکلات اشاره میکنند: ارتباط ضعیف درباره استراتژی بین مدیریت و کارکنان. KPIها به حل این مشکل کمک میکنند.
هدف شما را به فرهنگتان متصل میکند
شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) شما باید به مأموریت سازمانتان مرتبط باشد. «پول درآوردن» یک مأموریت نیست و کارکنان هم از سطح عمیقتری با آن ارتباط برقرار نمیکنند. هدف شما باید کارکنان را ترغیب کند تا هر روز با حس جدیدی از هیجان به سر کار بیایند. باید یک لینک مستقیم بین مأموریت شما و KPI هایتان وجود داشته باشد تا کارکنان احساس کنند که کارشان در دستیابی به هر دو هدف داراست.
هرگونه ابهام را برطرف کنید: اطمینان حاصل کنید که KPI های شما به سمت هدف نهاییتان حرکت میکنند و کارکنان به روشنی درک کنند که چگونه و چرا به سمت آن هدف کار میکنند.
همه را مسئول عملکرد میکند
به طور سنتی، چارچوبهای مدیریت عملکرد فردی درباره تعیین اهداف، اندازهگیری عملکرد و مدیریت فعالیتهای مرتبط هستند. پس چرا KPIها را در مدیریت عملکرد هم بگنجانیم؟
KPIهای عملکرد به کارکنان کمک میکند تا تأثیر خود را اندازهگیری کنند و ببینند فعالیتهای روزمرهشان، که میتوان گفت پایه و اساس نقششان است، چطور در موفقیت اهداف بزرگتر سازمان نقش دارند. KPIها همه را به یک سمت هدایت میکنند و باعث میشوند همه به موفقیت شما خوشحالانه کمک کنند.
انواع مختلف KPI چیستند؟
انواع مختلفی از KPI وجود دارند که میتوانید برای اندازهگیری عملکرد سازمانتان از آنها استفاده کنید. بیایید به مواردی که باید دنبال کنید، بپردازیم.
KPIهای فروش
KPIهای فروش برای پیگیری عملکرد فروش شما استفاده میشوند. اینها میتوانند شامل معیارهایی مانند درآمد، هزینه جذب مشتری، ارزش متوسط خرید، نرخ حفظ و ترک مشتری و موارد دیگر باشند.
KPIهای بازاریابی
همانطور که از نامش پیداست، KPIهای بازاریابی بیشتر بر ارزیابی اثربخشی کمپینهای بازاریابی شما تمرکز دارند. اینها میتوانند شامل معیارهایی مانند تعداد بازدیدکنندگان وبسایت، نرخ تبدیل، تعامل در شبکههای اجتماعی و موارد دیگر باشند. بینشهای بهدستآمده از KPIهای بازاریابی معمولاً با آنچه که از فروش بهدست آمده، ترکیب میشود.
KPIهای مالی
KPIهای مالی بر روی معیارهای مالی مانند رشد درآمد، سودآوری، بازگشت سرمایه (ROI) و جریان نقدی تمرکز دارند. اینها بینشهایی درباره سلامت مالی و ثبات سازمانتان ارائه میدهند.
KPIهای عملیاتی
KPIهای عملیاتی کارایی عملیات و فرایندهای عملیاتی شما را اندازهگیری میکنند. اینها میتوانند شامل معیارهایی مرتبط با تولید، کنترل کیفیت و مدیریت موجودی باشند.
KPIهای مشتری
KPIهای محور مشتری بر اندازهگیری موفقیت شما در برآورده کردن نیازها، انتظارات و ترجیحات مشتریان تمرکز دارند. برخی مثالها از شاخصهای عملکرد مشتری شامل نرخ حفظ مشتری، ارزش مادامالعمر متوسط مشتری و شاخص رضایت مشتری است.
منبع: https://www.klipfolio.com/resources/articles/what-is-a-key-performance-indicator
مدیر وبلاگ: هلیا خدابخش
دیتاتو مدیریت دادههای کسبوکار را هوشمندانه و بصورت خودکار انجام میدهد، با دیتاتو در ارتباط باشید.