مزایای مدیریت داده‌ها چیست؟

  

مزایای مدیریت داده‌ها چیست؟

در دنیای محور داده، استفاده بهینه از داده‌ها برای رقابت بسیار ضروری است. با پیروی از بهترین شیوه‌های مدیریت داده، سازمان‌ها از مزایای زیر بهره‌مند می‌شوند:

تصمیم‌گیری بهتر 

از طریق دسترسی به اطلاعات کامل‌تر، مدیران می‌توانند تصمیمات بهتری با آگاهی بیشتر بگیرند که بر اساس داده‌های مدیریتی با کیفیت بالا است. با داشتن یک دید 360 درجه از عملکرد کسب‌وکار، سازمان‌ها می‌توانند مسائل و ریسک‌های بالقوه را پیش‌بینی کرده و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند. دسترسی به حجم زیادی از داده‌های با کیفیت بالا و کامل از منابع مختلف، برای بهره‌برداری از الگوریتم‌های یادگیری ماشین (ML) و هوش مصنوعی (AI) اساسی است. این فرایندها تصمیم‌گیری را اتوماتیک و مقیاس‌پذیر می‌کنند و به سازمان‌ها امکان می‌دهند رویدادهای آینده را پیش‌بینی کرده و به صورت لحظه‌ای پاسخ دهند.

 

کارایی بیشتر 

با دسترسی فوری به داده‌های به‌روز، کارکنان می‌توانند به‌طور مؤثرتر و پربازده‌تری کار کنند. آن‌ها نیازی به صرف وقت برای جست‌وجو در مجموعه‌های داده مختلف از بخش‌های دیگر یا سیستم‌ها ندارند و همچنین لازم نیست اطلاعات را به‌صورت دستی از منابع دیگر وارد کنند. این به این معنی است که می‌توانند بر روی استفاده از داده‌ها برای انجام بهتر کارهایشان تمرکز کنند، که به رقابت‌پذیری کلی کمک کرده و تجربه‌ی کارکنان را بهبود می‌بخشد، زیرا فرآیندهای دستی زمان‌بر حذف می‌شوند. همچنین می‌توان از بینش‌های به‌دست‌آمده از داده‌ها برای بهینه‌سازی عملکرد در سراسر کسب‌وکار استفاده کرد که به افزایش بیشتر کارایی کمک می‌کند.

 

کاهش هزینه‌ها 

حجم داده‌ها به سرعت در حال افزایش است. تمام این اطلاعات نیاز به ذخیره‌سازی، پردازش و حفاظت دارند که به طور قابل توجهی به هزینه‌های IT اضافه می‌کند. یک استراتژی مؤثر مدیریت داده‌ها می‌تواند داده‌های تکراری را در کل سازمان شناسایی و حذف کند و سیلوهای داده‌ای بین بخش‌ها را از بین ببرد. این کار مشکلات ناشی از تکرار داده‌ها را کاهش می‌دهد و به این معنی است که سازمان به ظرفیت کمتری برای پردازش یا ذخیره‌سازی داده‌ها نیاز دارد. داشتن یک استراتژی واحد برای مدیریت داده‌ها همچنین می‌تواند زمان مدیریت را کاهش دهد و به کارکنان اجازه دهد که به نقش‌های دیگر بپردازند.

 

نوآوری بیشتر 

داده‌ها مانند سوخت برای افزایش همکاری بین تیم‌ها، بخش‌ها و شرکا هستند. گردآوری داده‌ها از مناطق و سیستم‌های مختلف (مانند فروش، منابع انسانی و خدمات مشتری) زمینه‌ساز ایجاد کاربردهای جدید و نوآورانه از داده‌ها می‌شود که باعث تولید محصولات و خدمات جدید، روش‌های کاری نو و ارائه خدمات بهتر به مشتریان و شهروندان می‌گردد. این امر موانع میان بخش‌ها را از بین می‌برد و امکان به اشتراک‌گذاری دانش را به طور گسترده‌تری در سازمان و همچنین با شرکا در اکوسیستم وسیع‌تر، شهروندان (در مورد بخش عمومی) و دیگر ذینفعان فراهم می‌آورد.

 

اجرای انطباق 

داده‌ها، به ویژه اطلاعات شناسایی شخص (PII) تحت قوانین سخت‌گیرانه‌ای همچون GDPR و CCPA قرار دارند. بنابراین، سازمان‌ها باید مدیریت امنیت داده‌ها را پیاده‌سازی کنند تا اطلاعات را به شکل امن و مطمئن نگه دارند، با فرآیندهای روشن و ردپای حسابرسی برای نشان دادن اینکه چه کسی به مجموعه‌های داده دسترسی دارد و به چه منظوری. این نیازمند یک استراتژی مؤثر مدیریت داده‌ها است تا تمام داده‌ها را نقشه‌برداری کرده، از آن‌ها حفاظت شود و فقط برای اهداف مشخص استفاده شود. این کار انطباق با مقررات را ممکن می‌سازد و با نشان دادن تعهد قوی به حفاظت از داده‌های مشتریان و کارمندان، به اعتبار برند آسیب نمی‌زند.

 

بهبود تجربه مشتری و شفافیت بیشتر 

درک و برآوردن نیازهای مشتری برای رقابت در تجارت حیاتی است. بهبود تجربه مشتری یک فرآیند مداوم است که به دسترسی به داده‌های جامع از کل مسیر مشتری وابسته است. داشتن یک تصویر کامل از داده‌های مشتری از طریق مدیریت داده‌ها به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که تجربه‌ای که ارائه می‌دهند را رصد و بهبود ببخشند و بر اساس نیازهای مشتریان خاص و گروه‌ها به‌صورت شخصی‌سازی‌شده عمل کنند.

 

داده‌ها همچنین برای نشان دادن شفافیت ضروری هستند، چه در مورد فعالیت‌های شرکتی مانند گزارش‌های (ESG/CSR) چه در بخش عمومی. مشتریان و شهروندان می‌خواهند یک تصویر کامل از این‌که سازمان‌هایی که با آنها تعامل دارند چگونه به اهداف خود دست می‌یابند و نیازهایشان را برآورده می‌کنند، داشته باشند که مدیریت قوی داده‌ها در سراسر کسب‌وکار را می‌طلبد.

 

 

منبع: https://www.opendatasoft.com/en/what-is-data-management-practical-guide/

 

 

مدیر وبلاگ: هلیا خدابخش

دیتاتو مدیریت داده‌های کسب‌وکار را هوشمندانه و بصورت خودکار انجام می‌دهد، با دیتاتو در ارتباط باشید.

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده