مدیریت داده ها (data management) چیست؟

 

مدیریت داده‌ها چگونه تعریف می‌شود؟

مدیریت داده‌ها یک فرایند کامل است که شامل جمع‌آوری، پردازش، ذخیره‌سازی، اشتراک‌گذاری و استفاده از داده‌ها در کل یک سازمان و اکوسیستم آن است. فرایندهای مدیریت داده‌ها باید امن، کارآمد و مطابق با قوانین باشند تا مؤثر واقع شوند و ارزش افزوده‌ای برای سازمان ایجاد کنند.

با اهمیت پیدا کردن داده‌ها برای موفقیت سازمان‌ها و افزایش حجم و پیچیدگی داده‌ها، مدیریت داده‌ها اکنون به یک رشته حیاتی برای بخش‌های عمومی و خصوصی تبدیل شده است.

 

یک برنامه مدیریت داده‌های سازمانی باید شامل موارد زیر باشد:

  • ایجاد و جمع‌آوری داده‌ها در سراسر سازمان
  • نحوه و محل ذخیره‌سازی داده‌ها، هم به ‌صورت محلی و هم در فضای ابری(cloud)
  • فرایندهایی برای حفظ دسترسی به داده‌ها
  • حفاظت از حریم خصوصی داده‌ها، امنیت و پشتیبان‌گیری
  • الزامات قانونی، به ویژه در زمینه مقررات، نگهداری و حفاظت از اطلاعات مشتری
  • یکپارچه‌سازی، پردازش، غنی‌سازی و تبدیل داده‌ها
  • به اشتراک‌گذاری داده‌ها، هم به‌ صورت داخلی از طریق بازارهای داده و هم به ‌صورت خارجی
  • نظارت برعملکرد و پیشبرد بهبودها

 

 

مدیریت داده (data management) و مدیریت داده‌های اصلی (master data management)چه تفاوتی داره؟

مدیریت داده به تمام جنبه‌ها و تمرین‌های مربوط به مدیریت تمام داده‌ها در یک سازمان اشاره داره. اما مدیریت داده‌های اصلی  (MDM)نحوه‌ی ایجاد، اشتراک‌ گذاری، به‌روزرسانی و استفاده از داده‌ها رو شامل می‌ شود. داده‌های اصلی داده‌های غیرتعاملی هستن که برای ارائه زمینه به داده‌های تعاملی به کار می‌ روند و با توصیف آنها، فهم و مدیریت‌شون رو راحت‌ تر می‌کنند. مثلاً شامل مواردی مثل نام‌های محصولات، فرمت‌های مشتری یا نحوه توصیف ساختارهای مالی یا دفاتر شما می‌ شود. داده‌های اصلی به معاملات فردی اشاره ندارند، بلکه آنها رو توصیف می‌کنند و کمک می‌کنند تا دسته‌بندی بشوند. شرکت‌ها از ابزارهای مدیریت داده‌های اصلی استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که داده‌های اصلی ‌شان در سرتاسر سازمان شان یکسان و منسجم است.

 

سازمان‌ها چه داده‌هایی را باید مدیریت کنند؟

در دنیای روزافزون دیجیتال، داده‌ها از تعداد و تنوع فزاینده‌ای از منابع داخلی و خارجی سازمان‌ها می‌آیند. داده‌های بیشتری با سرعت بیشتری و از منابع بیشتری نسبت به هر زمان دیگری تولید می‌شود.

این داده‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

 

  • از سیستم‌های داخلی کسب و کار مثل مالی، فروش و CRM
  • داده‌های غیرساخت‌یافته مثل ویدیوها، فایل‌های صوتی یا اسناد پردازش کلمه
  • از سیستم‌های شرکا در اکوسیستم شما
  • از منابع جدید خارجی مثل شبکه‌های اجتماعی و حسگرهای اینترنت اشیاء (IoT)، دستگاه‌های -هوشمند یا دوربین‌های ویدیویی
  • به علاوه تنوع منابع، حجم داده‌ها به‌طور تصاعدی در حال افزایش است و نیاز به یک معماری مدیریت داده دارد که بتواند به‌ راحتی حجم زیادی از داده‌ها را (که به آن مدیریت کلان داده نیز گفته می‌شود) مدیریت کند. 

 

چرا سازمان‌ها باید داده‌ها را مدیریت کنند؟

امروز داده‌ها برای موفقیت کسب‌وکار حیاتی هستند و برای به‌دست آوردن ارزش از آن، سازمان‌ها باید آن را به‌ طور موفق و کارآمد مدیریت کنند و از اصول قوی مدیریت داده استفاده کنند. عدم غلبه بر چالش‌های مدیریت داده به این معنی است که ارزش بالقوه داده‌ها از دست خواهد رفت، که به رقابت ‌پذیری آسیب می‌زند و موفقیت را مختل می‌کند.

 

عدم موفقیت در مدیریت داده‌ها به این موارد منجر می‌شود:

 

  • عدم آگاهی کافی از اینکه سازمان چه داده‌هایی دارد، کجا ذخیره شده و چگونه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.
  • عملکرد فنی ضعیف در کل زنجیره داده، از جمله پردازش کند داده‌ها.
  • چالش‌هایی در رعایت مقررات انطباق.
  • آسیب به اعتبار و خطرات سایبری به دلیل نشت داده‌ها یا امنیت ضعیف.
  • سیلوهای داده(data silos) ، جایی که داده‌های سیستم‌های مختلف یکپارچه نشده‌اند یا برای همه در دسترس نیستند.
  • تکرار داده‌ها و افزایش هزینه‌های ذخیره‌سازی و پردازش.

 

منبع: https://www.opendatasoft.com/en/what-is-data-management-practical-guide/

 

مدیر وبلاگ: هلیا خدابخش

دیتاتو مدیریت داده‌های کسب‌وکار را هوشمندانه و بصورت خودکار انجام می‌دهد، با دیتاتو در ارتباط باشید.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده