مدیریت داده یا Data Management چیست؟ چرا مدیریت داده برای سازمان اهمیت دارد؟

  

تحلیل در مدیریت داده

 

هر صاحب کسب‌وکاری باید با مدیریت داده آشنایی داشته باشد. عامل اصلی حفظ مزیت رقابتی در هر صنعت داده محور، مدیریت داده‌های سازمان است. فرآیند مدیریت داده شامل ترکیبی از عملکردهای مختلف می‌شود که هدف آنها اطمینان از داشتن داده‌های دقیق، درست و در دسترس در سازمان است.
 

مدیریت موثر داده، بخش ضروری استقرار سیستم‌های IT اجرای اپلیکیشن‌های کسب و کار و ارائه اطلاعات تحلیلی برای کمک به تصمیم گیری‌ها و برنامه‌ریزی استراتژیک توسط مدیران شرکت، مدیران کسب‌وکار و سایر کاربران نهایی است. برای مدیریت صحیح داده‌ها باید روی ابزارهای مدیریت داده سرمایه‌گذاری کنید.
در این مقاله قصد داریم توضیح کامل و جامعی درباره مدیریت داده بدهیم. اول از همه بیایید به طور دقیق مدیریت داده را تعریف کنیم.

 

مدیریت داده چیست؟

به فرایند جمع آوری، سازماندهی، حفاظت و ذخیره داده‌های یک سازمان مدیریت داده (Data Management) می‌گویند. این کار با هدف تجزیه‌و‌تحلیل و بهبود تصمیمات تجاری صورت می‌گیرد. از آنجایی که امروزه سازمان‌ها داده‌ها را با سرعت بی‌سابقه‌ای تولید و مصرف می‌کنند، استفاده از ابزارهای مدیریت داده برای درک حجم بالای داده‌ها ضرورت پیدا می‌کند. به عنوان یک سازمان داده محور وقتی از نرم افزارهای امروزی مدیریت داده استفاده کنید، یعنی همیشه داده‌هایی معتبر و به‌روز دارید تا بر اساس آن‌ها تصمیم‌گیری کنید. این نرم‌افزار به همه چیز (از تهیه داده‌ها تا فهرست نویسی، جستجو و مدیریت) کمک می‌کند.

 

اهمیت مدیریت داده در کسب‌وکار

مدیریت داده‌ها اولین گام اساسی برای استفاده از داده‌ها در مقیاس بزرگ است. مدیریت داده بینش‌های مهمی را فراهم می‌کند، به مشتریان شما ارزش می‌دهد و نتیجه نهایی را بهبود می‌بخشد. با مدیریت داده‌های مؤثر، کارکنان یک سازمان به داده‌های ارزشمند و مورد اعتمادی دسترسی دارند که با جستجو در میان آن‌ها می‌توانند اقدامات موثرتری داشته باشند.

 

بهترین روش مدیریت داده سازمان

پیاده سازی بهترین روش‌ Data Management، چالش‌های مدیریت داده‌محور را رفع می‌کند. با یک استراتژی مدیریت داده موثر از داده‌های خود بیشترین بهره را می‌برید. برای اینکه استاندارد مدیریت داده را به درستی پیاده کنید باید چند گام زیر را در نظر داشته باشید:

 

1. اهداف کسب و کار خود را به وضوح مشخص کنید

اولین قدم شناسایی اهداف سازمان شما است. تعیین اهداف به تعیین روند جمع‌آوری، ذخیره، مدیریت، دسته‌بندی و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها کمک می‌کند. وقتی اهداف تجاری‌تان را مشخص کنید، فقط داده‌های مرتبط را نگهداری و سازماندهی کرده و از شلوغی و عدم مدیریت نرم‌افزار مدیریت داده‌های خود جلوگیری می‌کنید.

 

2. روی کیفیت داده‌ها تمرکز کنید

شما یک سیستم مدیریت داده ایجاد می‌کنید تا داده‌های قابل اعتماد را در اختیار سازمان خود قرار دهید، بنابراین فرایندهایی را برای بهبود کیفیت آن داده‌ها تنظیم کنید. ابتدا اهدافی را برای ساده‌سازی، جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات ایجاد کنید. تحت هیچ شرایطی بررسی‌های منظم را فراموش نکنید. این‌گونه داده‌ها به هیچ وجه منسوخ یا قدیمی نمی‌شوند و بر تجزیه‌و‌تحلیل تأثیر منفی نمی‌گذارند. همچنین باید قالب‌بندی نادرست یا ناسازگار، اشتباهات املایی و سایر خطاهایی را که بر نتایج تأثیر می‌گذارد، شناسایی کنید. وارد کردن درست داده‌ها، تنظیم اتوماسیون آماده‌سازی داده‌ها و غیره را هم به کارمندان آموزش دهید تا هیچ اختلالی پیش نیاید.

 

3. به افراد مناسب دسترسی بدهید

حفظ کیفیت داده‌ها سخت‌ترین بخش ماجرا است. افراد مناسب باید در هر زمان و مکانی به داده‌ها دسترسی داشته باشند. به جای صدور قوانین کلی برای همه افراد در شرکت، سطوح دسترسی تعیین کنید. یافتن تعادل مناسب بین راحتی و امنیت دشوار است؛ اما دسترسی درست اعضا به داده‌ها کلید جلوگیری از هدر رفت زمان و منابع است.

 

4. امنیت داده‌ها را در اولویت قرار دهید

داده‌ها باید به طور مناسب در داخل سازمان قابل دسترسی باشند، اما برای محافظت از داده‌ها در برابر افراد خارجی باید از آن‌ها محافظت کنید. نحوه مدیریت صحیح داده‌ها را به اعضای تیم آموزش دهید و اطمینان حاصل کنید که فرآیندهای شما الزامات انطباق را برآورده می‌کند. برای بدترین سناریو آماده باشید و یک استراتژی برای رسیدگی به نقض احتمالی در نظر بگیرید. به علاوه در انتخاب نرم افزار مدیریت داده دقت کنید تا مشکلی پیش نیاید.

امنیت داده در مدیریت داده

نتیجه‌گیری

همانطور که گفتیم اهمیت مدیریت داده در دنیای تجارت امروز پررنگ‌تر شده است. سازمان‌ها می‌توانند با داده‌های مدیریت شده هوشمندانه‌تر عمل کرده، روند بازار را تشخیص داده و فرصت‌های تجاری جدید بیشترین استفاده را ببرند. همچنین مدیریت مؤثر داده‌ها از نقض داده‌ها، حریم خصوصی و مشکلات مربوط به رعایت مقررات و هزینه‌های غیرمنتظره جلوگیری کند.

 

مدیر وبلاگ: هلیا خدابخش

دیتاتو مدیریت داده‌های کسب‌وکار را هوشمندانه و بصورت خودکار انجام می‌دهد، با دیتاتو در ارتباط باشید.

 

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده